Headerbild

Ping Pong Power-Para

2022-03-27 i Allmänt

Är du eller någon du känner intresserade av att testa eller att börja träna bordtennis och har en funktionsnedsättning så ta chansen den 26 april.

Vi har haft tidigare träffar hos Bordtennisklubben Safir och IdrottFörAlla Eskilstuna då det har kommit nybörjare o rutinerade som har spelat med varandra samt fikat och pratas vid som vi kommer göra även denna gång ;)

På plats kommer landslagsspelaren Niklas Westerberg att vara samt föredetta Paralympicern/Safirledaren Simon Itkonen. Såklart kommer även Eskilstunas aktiva paraspelare att vara, som kommer att spela, ge tips och lotsa er vidare när ni vill spela mer pingis efter denna träff.

Datum/ Tid: Tisdagen den 26 april klockan 18:30-20:00

Plats: Munktellarenan, Verkstadsgatan 5 , 633 42 Eskilstuna

Anmälan: Sker via anmälningsformuläret eller via mejl info@btksafir.com.

I anmälan anger du: Namn, personnr och telefonnr.

PING PONG POWER PARA: Folder i PDF format

Ta gärna kontakt med mig Simon Itkonen via info@btksafir.com
om ni vill veta mer eller har fundringar mm. - Kanske jag kan lösa det ;)

PING PONG POWER PARA är ett rekryteringsprojekt som Svenska bordtennisförbundet har tagit fram i dialog med paraintresserade förbund och föreningar.

Projektet riktar sig initialt till sex bordtennisdistrikt: Örebro, Skåne Göteborg, Östergötland, Stockholm och Norrland. Flera/alla av distrikten samverkar med intresserade och bra paraföreningar även utanför distrikt.

I vårt område samarbetar BTK Safir, Kristinehamns BTK, IFA Eskilstuna och Carlstads BTK.

Syftet är att tydliggöra träningsmöjligheter för personer med någon form av funktionsnedsättning; fysiskt eller intellektuellt. Det finns uttalade föreningar i de nämnda distrikt som kommer att erbjuda bra veckoträning för de personer i målgruppen som vi lyckas nå.

Som krydda på träningarna under hösten kommer månadsvisa möjligheter till större träningsaktiviteter erbjudas genom att sammandrag ordnas någonstans i regionen och de involverade föreningarnas träningsgrupper träffas tillsammans för gemensam träning, fika ihop och har skoj. Vid dessa tillfällen är tanken att få besöka av någon förebild inom parasporten, det kan vara tränaren eller spelare. De ordinarie tidigare paraspelarna i distriktet ska också erbjudas träning och spel vid sammandragen.

Det är viktigt att ge möjlighet till alla, oavsett förutsättningar, att spela pingis. Både Svenska Bordtennisförbundet och det internationella förbundet, ITTF, har som värdegrund att inkludera alla i bordtennisen #tabletennisforallforlife#pingisförallaöverallt. Även foskare från bland annat USA och Tyskland har visat på många hälsofördelar med pingis och kallat sporten för "världens bästa hjärngympa" och det är något som vi vill visa upp även för spelare med någon form av funktionsnedsättning.

Målgruppen funktionsnedsatta personer är många gånger svår att nå och det är en utmaning att rekrytera nya spelare. Genom goda samarbeten med distriktens paraförbund och kompetenta, duktiga, erfarna och drivna ansvariga distriktspersoner hoppas vi på lyckade och goda resultat.